U kunt de volgende inchecktijden aanhouden:
• Vanaf Schiphol naar een Europese bestemming 2 uur van tevoren
• Vanaf Schiphol naar een bestemming buiten Europa 3 uur van tevoren
Voor actuele inchecktijden verwijzen wij u naar de website van de luchtvaartmaatschappij (ook voor inchecktijden anders dan Schiphol).
Indien u uw vlucht gemist heeft meldt u zich zo spoedig mogelijk bij de balie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij om te bezien wat zij nog voor u kunnen / willen betekenen. Zij bekijken de mogelijkheid u om te boeken naar een andere vlucht en geven u door welke kosten hieraan verbonden zijn.
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen hanteren afwijkende voorwaarden en/of berekenen kosten voor het meenemen van bagage.
Ook voor handbagage kunnen de voorwaarden per maatschappij verschillen.
Wij adviseren u de specifieke voorwaarden na te lezen op de site van de desbetreffende maatschappij.
Ook kunt u voor vragen contact met ons opnemen, wij helpen u graag verder!
Op de website www.douane.nl vindt u alle bepalingen over de goederen die u mag meenemen en/of invoeren.
Vanaf 6 november 2006 gelden er nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage
Verandering voor reizigers:
nieuwe regels voor uw handbagage op alle vliegvelden binnen de Europese Unie
Vanaf 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie (EU) nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én op de juiste manier verpakt worden meegenomen. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een vliegveld binnen de Europese Unie.
De nieuwe regels gelden voor vloeistoffen zoals water en andere drankjes voor consumptie. Ook geldt het voor gels, pasta's, lotions en de inhoud van spuitbussen. Toiletartikelen zoals tandpasta, scheerschuim, haargel, lipgloss en crèmes vallen hier dus ook onder.
Dit zijn de regels voor vloeistoffen in uw handbagage:
u kunt alleen nog vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter
deze verpakkingen mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige plastic zak
per persoon mag één doorzichtige plastic zak worden meegenomen
de doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter
de doorzichtige plastic zak moet hersluitbaar zijn
U kunt een geschikte doorzichtige plastic zak van thuis meenemen. Tijdens de introductieperiode ontvangt u de doorzichtige plastic zak gratis op alle Nederlandse luchthavens.
Er zijn twee uitzonderingen:
babyvoeding, die u tijdens de vlucht nodig heeft
medicijnen, die u tijdens de vlucht nodig heeft
Aankopen op de luchthavens en aan boord
Na de ticket- en/of paspoortcontrole kunt u op de Europese luchthavens en in het vliegtuig van een Europese luchtvaartmaatschappij nog steeds uw (taxfree) aankopen doen. Vloeistoffen en gels die u ná de ticket- en/of paspoortcontrole of in het vliegtuig heeft gekocht, worden door de winkel of aan boord - wanneer nodig - voor u verpakt en verzegeld. Het zegel is één dag geldig. Als u op een volgend vliegveld moet overstappen mag u het zegel niet verbreken tot u op uw eindbestemming bent aangekomen.
Apart aanbieden van uw handbagage
Bij de handbagagecontrole moet u alle vloeistoffen apart aanbieden. Voor de doorzichtige plastic zak geldt dat de verpakkingen er gemakkelijk in moeten passen en de zak gesloten is. Ook jassen, colberts en grote elektrische apparaten, zoals laptops, moet u apart aanbieden bij de handbagagecontrole.
Toelichting en Q&A's
Waar zijn deze regels voor nodig?
Deze nieuwe regels voor handbagage zijn ingevoerd na de arrestaties van terrorismeverdachten in Groot-Brittannië, in augustus 2006. De verdenking bestaat dat deze personen vloeibare explosieven wilden gebruiken voor een terroristische aanslag. Om de kans daarop te verkleinen, wordt het meenemen van vloeistoffen in de handbagage beperkt en strenger gecontroleerd.
Waarom vloeistoffen?
Er is veel onderzoek gedaan naar vloeibare explosieven. Het blijkt dat voor het veroorzaken van een explosie grotere hoeveelheden nodig zijn. Daarom mogen passagiers geen grote hoeveelheden vloeistof meer meenemen in de handbagage.
Vloeistoffen en gels gekocht op de luchthaven worden extra gecontroleerd en van huis meegebrachte vloeistoffen en gels mogen alleen nog maar in kleine hoeveelheden mee in de handbagage.
Wat kan ik verwachten bij de controle op de luchthaven?
Bij de beveiligingscontrole gaat alle handbagage op een lopende band door een scanner. Hier wordt ook gecontroleerd of u vloeistoffen in uw handbagage hebt. Als u dus vloeistoffen mee wilt nemen in uw handbagage, dan moet u voor vertrek -thuis of op de luchthaven - alles verpakken volgens de nieuwe voorschriften.
Als u vloeistoffen en gels tóch los in uw handbagage houdt, moet u er rekening mee houden dat ze bij de beveiligingscontrole worden ingenomen.
Vóór de controlepunten vindt u speciaal ingerichte plekken waar u een plastic zak kunt krijgen en uw vloeistoffen en gels kunt ompakken.
Bij de handbagagecontrole moet u alle vloeistoffen apart aanbieden. Voor de doorzichtige plastic zak geldt dat de verpakkingen er gemakkelijk in moeten passen en de zak gesloten is. Ook jassen, colberts en grote elektrische apparaten, zoals laptops, moet u apart aanbieden bij de handbagagecontrole.
Waar kan ik een zakje verkrijgen?
Vooralsnog is het doorzichtige plastic zakje dat aan de Europese eisen voldoet moeilijk verkrijgbaar in de winkels. Tijdens de introductieperiode ontvangt u de doorzichtige plastic zak gratis op alle Nederlandse luchthavens.
Kan ik nog winkelen na de paspoortcontrole / taxfree shoppen?
Ja, na de ticket- en/of paspoortcontrole kunt u op een EU-luchthaven en in het vliegtuig van een Europese luchtvaartmaatschappij nog steeds uw (taxfree) aankopen doen. Vloeistoffen en gels die u ná de ticket- en/of paspoortcontrole of in het vliegtuig heeft gekocht, worden door de verkoper - wanneer nodig - voor u verpakt en verzegeld. Het zegel is één dag geldig. Als u op een volgend vliegveld moet overstappen mag u het zegel niet verbreken tot op uw eindbestemming bent aangekomen.
Aankopen op niet-Europese luchthavens en aan boord van niet-Europese luchtvaartmaatschappijen
Als u vloeistoffen en gels (taxfree) koopt op een niet- Europese luchthaven en u stapt over op een Europese luchthaven, moet u er rekening mee houden dat uw aankopen bij de beveiligingscontrole worden ingenomen. Dit geldt ook voor (taxfree) aankopen die u aan boord van een niet-Europese luchtvaartmaatschappij hebt gedaan.
Waarom in het kleine plastic zakje?
Het doorzichtige plastic zakje is nodig voor de controle op de luchthaven. Als alle verpakkingen bij elkaar in het doorzichtige zakje zitten, kan het beveiligingspersoneel in één oogopslag zien of de regels zijn gevolgd. Voor de doorzichtige plastic zak geldt dat de verpakkingen er gemakkelijk in moeten passen en de zak gesloten is. De controles zullen sneller gaan als alle passagiers hun spullen op deze manier verpakken. Daarom moeten alle verpakkingen ook gemakkelijk in de doorzichtige plastic zak passen en moet de zak gesloten zijn. Als u vloeistoffen en gels tóch los in uw handbagage houdt, moet u er rekening mee houden dat ze bij de beveiligingscontrole worden ingenomen.
Gelden deze regels overal?
In alle 25 landen van de Europese Unie gelden dezelfde regels, op alle luchthavens. Dus als u vertrekt of overstapt in de Europese Unie, dan gelden deze regels. In de Verenigde Staten en Canada gelden vergelijkbare regels voor handbagage. En voor landen buiten de Europese Unie kunnen andere regels gelden. Houdt u daar rekening mee.
Waar kan ik deze regels vinden?
Vanaf 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie (EU) dezelfde regels voor handbagage. De handbagageregels kunt u vinden op teletekstpagina 762 of op de websites van uw luchtvaartmaatschappij of luchthaven.
U dient uw klacht schriftelijk in te dienen. U kunt dit mailen naar het adres in de orginele mailbevestiging van uw boeking.
Wij zorgen er vervolgens voor dat uw schrijven bij de juiste afdeling (van de luchtvaartmaatschappij) terecht komt en houden u uiteraard op de hoogte van de status.
Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk relevante informatie toevoegt ter ondersteuning van uw klacht/ uw verzoek tot schadevergoeding.
Helaas kunnen wij niet bemiddelen bij klachten gericht aan een lowcost maatschappij zoals Transavia & Easyjet etc. Hiervoor dient u zich direct tot de lowcost maatschappij te wenden.